Vinger-, sleuf-, klik-, en drukverbindingen ontwerpen

We zien lasergesneden vingerverbindingen vaak terug in allerlei verschillende soorten projecten. Het is een uitstekende manier om met een 2D productietechniek een 3D object te kunnen maken door twee onderdelen onder een hoek met elkaar te verbinden. 

Wat zijn vinger-, sleuf-, en drukverbindingen?

Vingerverbindingen zijn een combinatie van vingers en uitsparingen op de rand van een materiaal, deze vingers grijpen in elkaar en geven het object stevigheid. Hierdoor kan in een handomdraai complexe 3D vormen gemaakt worden van alleen plaatmateriaal. Afhankelijk van de compelxiteit kan er voor gekozen worden om zelf de verbindingen te ontwerpen of deze te laten genereren door software. 

Sleufverbindingen zijn hetzelfde als vingerverbindingen alleen de vinger op een van de twee onderdelen omsloten, waardoor de vingers van het andere onderdeel in een gat vallen. Deze verbinding geeft nog meer stevigheid. 

Indien vingerverbindingen goed ontworpen worden is het mogelijk om objecten te maken die geen lijm nodig hebben om in elkaar gezet te worden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld 3D houten puzzels. Als de onderdelen in elkaar gedrukt kunnen worden wordt er gesproken over een drukverbinding.

Een ander voorbeeld van een drukverbinding is een onderdeel wat onder spanning staat en "vastklikt" om de 3D vorm te borgen. Dit worden ook wel klikverbindingen genoemd. 

 

Waar moet ik op letten tijdens het ontwerp van verschillende verbindingen?

De precisie van lasersnijden maakt het mogelijk om vingerverbindingen op een betrouwbare manier te produceren, echter zijn er wel enkele zaken om rekening mee te houden tijdens het ontwerpen van vinger-, sleuf-, klik en drukverbindingen.

Vingerverbindingen ontwerpen

Vingerverbindingen ontwerpen is relatief simpel maar kan extreem veel werk zijn afhankelijk van je ontwerp. Wij adviseren daarom meestal om vingerverbindingen te genereren en deze in je ontwerp te voegen. Er zijn verschillende software pakketten beschikbaar, maar ook online kan je verschillende tools vinden om vingerverbindingen te genereren zoals bijvoorbeeld BOXES.PY.

Afhankelijk van het formaat van je object en je gekozen materiaal kan het nodig zijn om te compenseren voor het snijverlies. Dit houdt in dat de lijn van het object naar buiten verschoven moet worden (offset). Voor de meeste materialen is het snijverlies 0,2mm, hiermee zou elk onderdeel 0,1mm gecompenseerd moeten worden. 

sleufbindingen ontwerpen

Voor sleufverbindingen gelft hetzeflde als voor vingerverbindingen, alleen speelt er nog een extra factor een rol, namelijk de diktetolerantie. Als de sleuf zo dik is als het materiaal dan kan het gebeuren dat het materiaal niet past doordat deze aan de dikke kant is (zelfs met snijverlies van de sleuf). Zorg daarom dat je je sleuf altijd ontwerpt op basis van de hoogste waarden van de diktetolreantie. 

Drukverbindingen ontwerpen

Drukverbindingen zijn lastiger te ontwerpen maar geven het beste resultaat met betrekking tot stevigheid. 

Wat ook een mogelijkheid kan zijn voor bepaalde projecten is een materiaalvariant met een strakkere diktetolerantie. Acrylaat is vaak ook leverbaar is Geextrudeerde varaiant, met een diktetolreantie van 2 a 3%. Hiermee kan je sleufverbindingen strakker ontwerpen. 

Klikverbindingen ontwerpen

Klikverbindingen zijn complexe verbindingen die een stevige houvast bieden maar het ook mogelijk en makkelijk maakt om een object weer uit elkaar te halen. Deze verbinding werkt op hetzelfde principe als sleufverbindingen alleen staat de vinger onder druk, waardoor deze door de sleuf heen gestoken kan worden en zich vastgrijpt. 

Verbindingen lijmen